Vďaka alergénovej imunoterapii budete mať pokoj od liekov aj na niekoľko rokov

Ak aj vám dáva riadne zabrať plná peľová sezóna, zvážte, čo s tým v najbližšom období urobíte. V podstate máte ako alergik na výber z dvoch možností – brať antihistaminiká a lokálne prípravky alebo sa nastaviť na alergénovú imunoterapiu. Zdravý životný štýl, menej stresu a pohyb pomáhajú pri potláčaní prejavov alergie, niekedy to však nestačí. Je však liečba formou alergénovej imunoterapie určená pre každého?

Aj keď pojem alergénová imunoterapia nie je novinkou, nie všetci o nej vedia. Jednoducho vysvetlené, je to liečba alergénom, ktorý robí pacientovi problémy. Jej cieľom je, aby nemusel brať lieky a nemal počas sezóny ťažkosti. Môže spočívať napríklad v troch injekciách do ramena počas zimy. Alergénovú imunoterapiu odporúča imunoalergologička MUDr. Adriana Kondrlíková z bratislavského Pneumo – Alergo Centra tým pacientom, ktorý majú jasne definovaný príčinný alergén a v sezóne tohto alergénu majú ťažkosti. „Zároveň nesmú mať pacienti chronické ochorenia, alergénová imunoterapia je tiež kontraindikovaná pri niektorých liekoch,“ dodáva Rennerová. Štandardne sa odporúča v terapii pokračovať tri roky, ak je to možné, potom sa terapia predlžuje. Čím dlhšie sa alergénová imunoterapia podáva, tým je štatisticky dlhšia účinnosť, aj keď je to individuálne u každého alergika. „Treba si uvedomiť, že účinok imunoterapie býva len veľmi zriedkavo celoživotný. Ak sa opäť vrátia príznaky a pacient v minulosti dobre reagoval na liečbu, zopakujeme ju,“ vysvetľuje imunoalergologička.

Zahrávať sa s alergiou sa nevypláca, neliečený pacient si totiž môže poškodiť zdravie. Alergia je zápal a ak je zápal chronický, podmieňuje zmeny v tele, napr. prestavbu slizníc. Ďalšie ťažkosti závisia od toho, o akú alergiu ide a kde sa prejavuje. „Väčšina pacientov pristupuje k alergénovej imunoterapii pozitívne. I keď je niekedy doba podávania liečiv dlhšia, ako trvanie príznakov, je to najlepšia liečba z hľadiska vplyvu na stav pacienta a dlhodobého efektu,“ hovorí z praxe A. Kondrlíková. Ak sú príznaky ľahšie, pacienti zvyknú počkať na priebeh alergie počas ďalších sezón.

Už počas imunoterapie by sa malo alergikovi polepšiť, príznaky by mali byť zmiernené a postupne mu lekár bude vysadzovať dovtedajšiu liečbu. Po minimálne troch rokoch je možné ukončiť aj samotnú alergénovú imunoterapiu. Tí šťastnejší môžu mať od alergie pokoj aj na desať rokov, je to však veľmi individuálne. Liečbu čiastočne hradí poisťovňa, pacient si za ňu pripláca od štyroch do sedemnásť eur.

A kedy je teda vhodné sa objednať k odborníkovi? Nie je dôvod čakať na špeciálne obdobie. Ako prvé lekár pacienta vyšetrí, urobí mu kožné testy v pre pacienta vhodnom čase, prípadne sa doplní odber krvi. „Liečbu na zníženie alergických reakcií organizmu na pele stromov začíname na jeseň, pele tráv na prelome roka, burín okolo marca. Niektoré je možné liečiť aj mimo tohto obdobia, roztoče celoročne,“ vymenúva A. Kondrlíková. Keď má pacient ťažkosti a praktický lekár, alebo iný odborník posúdi, že sú alergického pôvodu, má sa objednať ihneď, aby sa riešili a plán ďalšej liečby sa spraví pri vyšetrení.

Partneri